הבלוג שלי

הבלוג שלי

רוצים לשמוע מה קורה כשדמיון של ילדים פוגש מיקרופון? אספתי לכם כמה חוויות מהקלטות הסיפורים שלי!

לדף הסיפורים copy

לימוד תורה - עם חיוך וסיפור

מתוך מאות הסיפורים שסיפרתי, יש לי אהבה מיוחדת לאלו שמשלבים בתוכם שלושה מרכיבים יחד: תורה, דרמה והומור.

אני חש סיפוק מהם כי אלו סיפורים שלא רק מצליחים לרתק את הילדים, אלא גם מצליחים לחנך, ולהפנים חומר תורני, בלי שהילדים מרגישים שמלמדים אותם. סיפור עם עלילה מרתקת ומתגלגלת, ובין השורות זורמת גם תורה.

אחד האהובים עלי במיוחד הוא הסיפור "הכשרה והפסולה". בסיפור קוגל ושטרודל נכנסים לוויכוח סוער ומצחיק במיוחד: למי יש סוכה כשרה, ולמי פחות…

דרך ההתנצחות הקומית שלהם, עם השיר של סוכות שהופך לבדיחה ולמוטיב חוזר, הילדים לומדים באיזה מצב הסוכה כשרה ומתי היא פסולה, אילו תנאים נדרשים ואיך להכשיר סוכה. ויחד עם זה – צוחקים!

וזו בדיוק המטרה שלי: להגיש את התורה בלב פתוח, באוזן קשובה, ובשמיעה קלילה. כשילד, אפילו בן ארבע, מבין מושגים הלכתיים דרך עלילה צבעונית עם דמויות מצחיקות – אני יודע שהסיפור עשה את תפקידו.

סיפור אמיתי באמת...

מכירים את הסיפור על רב שהלך במדבר עם שיירה ובשבת הוא לא הסכים להמשיך ללכת ונשאר לבד ואריה בא לשמור עליו כל השבת?סיפור ידוע… הכרתי אותו עוד מילדותי, וזכרתי שאחרי הנס הזה קראו לרב "אריאל", על שם הנס עם הארי. הקלטתי אותו לפני כשש שנים וקראתי לו "אריה שומר שבת" והנה לפני כמה חודשים חבר סיפר לי על המשפחה שלו ממרוקו, ומזכיר את סבא רבא שלו שכתב ספר על שושלת המשפחה, משפחת "בן שבת". מתברר שאת שם המשפחה קיבל הסבא רבא רבא רבא רבא שהיה אותו רב שישב במדבר ולו קרה הנס עם האריה שבא ושמר עליו. אחרי ששמעתי את זה וראיתי את הספר שכתוב בו את כל הסיפור החלטתי להקליט מחדש את הסיפור על פי המקורות המרוקאים שיש שבספר.

היום, כשלכל אגדה יש עשרות גרסאות, ולכל סיפור עם  יש אינספור פרשנויות, אני משתדל לחזור לשורשים. לחפש את המקור, את הפעם הראשונה שסופר הסיפור, את האיש הראון שהיה עד למעשה. כי בעיניי, יש ערך עצום בלספר את הסיפור כמו שהוא היה באמת – בלי תוספות שפוגעות באמינות, ובלי ניפוח סיפרותי שלוקח את המאזין למסר שאליו לא התכוון המשורר (אהה.. המספר).

נכון, זה לא תמיד קל. הרבה סיפורים עתיקים עברו מפה לאוזן, שונו והועברו מדור לדור עם תבלינים של כל מספר. אז חוץ מלהוציא את המילים מהפה, יש לי משימה לדלות את הגרעין המקורי, לחפש את המקורות. וכשהילד או הילדה שומעים את הסיפור – הם ישמעו אותו הכי קרוב שאפשר לגירסא בה הוא סופר לראשונה. כמובן במילים עכשויות, והרבה פעמים עם תיבול הומוריסטי שלי, שלא פוגע בעצם המעשה. גם בנס האריה נכנסו כמה פאנצ'ים ובדיחות..

ולכן, כששואלים אותי אם הסיפור שסיפרתי הוא אמיתי – אני יכול לענות בלי להסס: כן.
זה סיפור אמיתי. 

מחודשים וחדשים

שנה חדשה מתחילה,
ואני רץ אחורה בזמן, נזכר בדברים שהיו השנה, שהתקדמתי בהם, שאני עוד צריך לתקן…
וגם על הסיפורים אני מסתכל אחורה.
מתבונן אלו סיפורים צריכים תיקון,
באיזה סיפורים שהקלטתי לאורך השנים דיברתי לא בסגנון שאני רוצה להישמע היום…

אז למרות שיש סיפורים ישנים, התוכן שלהם עדיין רלוונטי להרבה ילדים. ולכן חשוב לי לחדש סיפורים ישנים, שגם הם ישמעו בצורה הכי איכותית והכי תקינה להאזנה, כדי ללמוד, לגדול ולצמוח מהם.

יש סיפורים שאני פשוט נדהם איך העזתי לדבר בצורה מוטעית שכזו… טעיות בלשון, קול חזק מידי, מילים מפחידות מידי…
מיד לתקן!
זה מראה לי שקצת התבגרתי שצמחתי בנישה שלקחתי לעצמי. שעברתי דרך.
גם בשנה החדשה הזו אני מתכנן לשלב בין הפעולות גם להוציא סיפורים חדשים גם לחדש סיפורים ישנים שכולם ישמעו בצורה איכותית וטובה לכל ילד ולכל ילדה בישראל.

יש כאלה שרוצים לשמוע כל יום סיפור חדש. ואני אומר, נסו לחזור חזרה, לשנן, לתת האזנה שניה כדי להפנים את המסר שיש בסיפור שכבר שמעתם. יש בזה ערך גדול, לדעת להקשיב שוב, ולהתבונן תוך כדי מה אני יכול לקחת לעצמי.
לכן באתר החדש היה חשוב לי להביא גם סיפורים שהוקלטו לפני שש ושבע שנים, ולאט לאט אני עטבד עליהם, לערוך ולשפר את השמע, להוסיף מילים חסרות ולהחסיר מילים מיותרות. ולפעמים להכניס גם מוסיקה שתוסיף לאוירה.
אחד התיקונים שעשיתי כמה פעמים היה למחוק את שטרודל אומר את השם שלו, כשהוא מדבר עם קוגל…

בתמונה – אני עם שינוי בפנים אחרי המעבר במכונת הזמן אל הסטודיו של שנת 1930, מנסה לשדר את הסיפורים ברדיו במקומי…

סתם… בינה מלאכותית…

גומא מנצח את הסרטן

לימדתי ילד מקסים בשם גומא, שלוש שנים, מכיתה א' עד כיתה ג'.
בסוף כיתה ג' גומא עבר עם משפחתו לבסיס פלמ"חים, והקשר קצת נותק. אבל אחרי החגים קיבלתי בשורה – לגומא יש גידול סרטני ביד. הוא התחיל טיפולים, הקרנות, ואת כל המסע האימתני.. ילד בן 9..
מזל שיש לו אמא חזקה ואבא קצין.. הם נתנו לו את הכח לאורך כל הדרך..
חידשתי את הקשר עם גומא ומשפחתו, והשתדלתי להזרים אליו כמה שיותר שמחה, דרך סיפורים, בדיחות, סרטונים עם החברים מהכיתה שלו מברכים אותו, שרים לו שירים… לפעמים הייתי מספר לו בסרטון פרק בנביאים, או על החגים, "להשלים" את החומר שהוא מפסיד…
היו גם ביקורים, וכשלגומא היה כח – הקלטנו יחד עם האחיות סיפורים. וככה הייתי איתו לאורך השנה הקשה הזאת, עם כל הטיפולים. כשהסתיימו כל הטיפולים, וגומא כבר היה בריא, הקלטנו יחד כל המשפחה הקלטה חגיגית, על כל התהליך שגומא עבר. ניסיתי לשחזר איתם את ההרגשות, ובעיקר לתת לגומא להגיד מה היו המחשבות והמשפטים שחיזקו אותו לאורך כל השנה הזאת.
כל כך שמחתי על ההקלטה הזאת, הסיפור הזה יצר סגירת מעגל גדולה, וגם נתן הרבה כח לילדים אחרים בתהליכים קשים. מרוב הרגשות שיש בסיפור, כשערכתי את ההקלטה לא יכולתי לעצור את הדמעות…
ברוך ה', גומא היום כבר בוגר וחזק, והכי חשוב – בריא!

ארמון בארגז החול

לקראת סיום שנת הלימודים, הזמינה אותי הגננת של גן משכיות לפרויקט מיוחד: להקליט יחד עם ילדי הגן סיפור שיסכם את השנה. הגננת סיפרה לי על הערכים שהילדים למדו, ובמיוחד הדגישה את השיר "לב טהור ברא לי אלוקים", שהפך למוטו מרכזי בגן. הילדים למדו לבקש מה' לב טהור – לב שמרגיש את הטוב ומתרחק מן הרע.

בהשראת השיר, הקלטנו יחד סיפור על ילד שמרגיש תסכול וכעס על שלא שיתפו אותו בבניית ארמון בארגז החול. במהלך הסיפור, הילד לומד להתמודד עם הרגשות השליליים, ומגלה כיצד אפשר להפוך אותם לרגשות חיוביים של סליחה ושיתוף.

ההתרגשות בגן הייתה גדולה, והילדים השתתפו בהקלטה בהתלהבות. עבודת העריכה היתה מעבר לרגיל, בגלל ההתרגשות והשמחה בגן שהביאו איתן קריאות ורעשים, והיה צריך אחר כך למחוק ברצועת ההקלטה… אבל התוצאה היתה מוצלחת: סיפור חגיגי ומרגש, שנשלח להורים ולילדים כמזכרת מסכמת לשנה שלמה של למידה וערכים.

מאז היו עוד כמה וכמה גנים שהזמינו הקלטה עם הגן.
הנה מה שכתבה גננת אחרי שקיבלה את הסיפור על הגן שלה:
"חשבנו יחד עם ילדי הגן מה כדאי לעשות במסיבת הסיום. אחד הילדים אמר שכל יום בזמן האוכל אנחנו מאזינים יחד לסיפורי אמיתי המספר, אז אולי נבקש מאמיתי שיקליט לנו סיפור על הגן שלנו!
וכך היה: אמיתי הגיע לגן, ביקש מהילדים לשמוע מה עשו השנה בגן, ומכל מה שסופר אמיתי ליקט כמה נקודות וממש במקום המציא סיפור מתוק! הוא הקליט את הילדים במשך כל הסיפור והיום הגיע הסיפור המוקלט, ערוך בצורה מקצועית בתוספת מוזיקת רקע נעימה: "הכוחות הטובים בגן אשכול" שמספר במקצת את סיפורו של הגן שלנו, מפי הילדים- ממש סיכום מרגש לשנה .. במסיבת הסיום אנחנו מתכננים להציג את הסיפור בפנטומימה כשהסיפור מתנגן ברקע …
ואת הסיפור שלנו יקבלו ההורים להשמיע בבית אחרי המסיבה!
אני ממליצה מאד! ומי שלא מכיר את סיפורי אמיתי המספר- בכלל מומלץ להצטרף …"

זאת שבאמצע וזאת שבצד

כשהייתי תלמיד בבית הספר, לא הייתי חלק מהמקובלים. תמיד הסתכלתי עליהם מהצד כמעריץ, מקנא, מתפעל מהיכולת שלהם למשוך תשומת לב, לנהל את העניינים, לגרום לכולם להקשיב להם. לא שהייתי בודד, היו לי תמיד חברים ומוקף בחום ואהבה. אבל בכל פעם שהייתי עם ילדים – בכיתה, בהפסקות, במגרש אחרי הצהריים – התחושה היתה שקולי אינו נשמע. לא הייתי נחשב. תחושה חזקה.

זה ליווה אותי שנים, השפיעה על הביטחון העצמי שלי. לא העזתי לחרוג מהמקובל, לא ניסיתי לחדש או להיות שונה. פשוט הלכתי בתלם, כמו כולם.

רק כשבגרתי, למדתי להכיר את הכוחות והכישרונות שבי, ולשחרר את עצמי מהמחשבות על "מה יגידו עליי". הבנתי שכל אחד מאיתנו נושא בתוכו משהו ייחודי ויקר, גם אם הוא לא תמיד במרכז העניינים או עם דיבור דומיננטי. אפשר להיות ביישן, אבל לא לוותר על עצמך. כל אחד שווה – והרבה.

את המסר הזה רציתי להעביר לילדים. יחד עם בנות כיתה ו’ בבית הספר שדה אליהו, שהכירו מקרוב את התופעה, הילדה שבמרכז העניינים והילדה שבצד, שלא סופרים אותה, לא משתפים, והרבה מתעלמים…  הקלטנו סיפור שמציג את המצב הזה בכיתה, וגם מציע פתרון מפתיע ומרגש במיוחד. אפילו אני התרגשתי כששמעתי את ההקלטה הסופית…
מוזמנים להאזין לסיפור ולהחכים!

הגירוש מהגוש

ההתנתקות עברה גם על הורים שלי, שגרו אז בנווה דקלים.

בשנה ה-15 לגירוש פתחתי איתם את הזכרונות של הימים האחרונים בבית, ויצא הסיפור המרגש שלפניכם. עם כל הסיפור הקשה, השתדלתי לעדן את הדברים שיתאימו לאוזן של ילד, וכמובן שהסיפור יסתיים עם אמונה ולא בצער של האובדן.

בסיפור מוזכר חול שלקחתי מחצר הבית של הורי, עד היום מונח בבקבוק. חלק אצל הורי, חלק אצל הורי אישתי, וזה שכאן בתמונה- במדף אצלנו בסלון.

אגב, זאת היתה הפעם הראשונה שאבא שלי דיבר ממש על מה שהיה לו שם…

מתגלשת במפלצת

תלמידה ושמה בר, מהמקליטים הראשונים שהקליטו איתי בבית ספר שק"ד, בתחילת כיתה ב' התגלה אצלה גידול בראש. היא עברה ניתוח. ברוך ה' הניתוח הצליח, אבל הראייה שלה נפגעה. היא כבר לא יכלה לחזור לכיתה הרגילה. היא נשארה בבית, וכל כמה ימים נסעה לעוד טיפולים.
שלחתי לה סרטונים של החברים מהכיתה שלה, מברכים אותה, ומספרים לה בדיחות, וגם באתי לבקר אותה בביתה. היא הייתה מאוד מבוישת וסגורה, אז כדי לשבור את הקרח, הצעתי לה שנקליט יחד סיפור. מסתבר שיש לה חוש דרמה מאוד מפותח, וכשהקלטנו, היא הוציאה אותו אל הפועל, וזה עשה לה מאוד טוב. אחרי כל הקלטה היא הייתה הרבה יותר מחייכת ושמחה.

מאז הייתי מגיע מדי שבוע להקליט איתה סיפור. פעם אמא מצטרפת, פעם אבא, ופעם האחיות. אבל בר תמיד בתור הדמות המרכזית. זה חיזק לה את הביטחון העצמי.

אחרי כמה שבועות התלמידה חזרה לכיתה שלה, יחד עם סייעת שתהיה "העיניים" שלה. פיניתי שעה בשבוע להגיע אליה, ולהקליט אתה עוד סיפורים. הפעם הצטרפו אליה הסייעת וחברות שהיא בחרה מהכיתה.

מדי פעם אמא שלה הייתה מעדכנת אותי על הרגשות שמציפים אותה בימים האחרונים ועל חוויות שחוותה, וביקשה שדרך הסיפורים נעסוק בהתמודדויות שלה: התגברות על פחד, התמודדות עם פרידה, שונות מכולם… הלבשתי את ה"בעיה" על דמות דמיונית, נתתי לבר להיות בהקלטה אותה הדמות, וכך יצרנו סיפור שבו הדמות עוברת מהבעיה לפתרון. זה היה מעין טיפול פסיכולוגי בשבילה.

אחד מהסיפורים האלה הוא "מתגלשת במפלצת". הסיפור קרה באמת, לבר ולאמא שלה, כשבר היתה בתקופה של פחד מכל דבר. הן היו בירושלים במגלשות של "המפלצת" בקריית יובל, ובר התגברה על הפחד מהגובה של המגלשה. ההקלטה של הסיפור הזה יחד איתה נתנה עוגן להצלחה שלה. זהו, היא לא מפחדת, יש לה אומץ!

מהניסיון הרב שצברה היא התחילה להקליט בבית לבד, עם המכשיר של אמא, סיפורים שהיא המציאה…

כשאני שואל ילדים "אילו סיפורים אתם אוהבים לשמוע?" רובם מציינים את הסיפורים שהקלטתי עם בר: "המלכה שלא רצתה לישון", "דגן המבולגן", "שוקל'ה וביצל'ה", "חנני שכחני", "ליבי והטעויות", ועוד.

מאחל לבר מכל הלב שתמשיך להפיק דרמה טובה עם הדיבוב הכישרוני שלה, ותגיע איתו רחוק מאוד…

אתם מוזמנים להאזין לסיפורים אלה בדף הסיפורים!